Co je to výkon a jak ho správně chápat
Každý motorista zná hodnotu výkonu svého stroje, většinou načtenou z dokumentů od vozidla, ale víme přesně co to pro nás znamená ?
Výkon uvedeny v dokumentech k vozidlu je výkon motoru tedy výstup klikové hřídele nejedná se o výkon na hnacím kole vozidla. Pokud to vezmeme úplně od počátku, je tato hodnota vlastně svým způsobem teoretická. Výkon motoru se měří na testovacích kusech před sériovou výrobou, tedy hodnota výkonu motoru je +/- v závislosti jak je náš motor vyroben a hlavně zaběhnut. Jistě nebudem se bavit o supersportovních vozech, kde se ladí každý jednotlivý kus motoru, přeci jen zůstaneme u našich skútrů.
Co to znamená v praxi?
Jak jsem zmínil výše, výkon motoru je pouze výstup klikové hřídele, tedy vstup do spojkového mechanismu a převodovky. A tady to všechno začíná. Každá převodovka je ztrátová, odpory, ložisek, tření, odpor kapalin a pod.... Převodovky CVT jsou převodovky třecí tzv. skluzové včetně třecí spojky a zde dochází ke ztrátám výkonu, další ztrátu máme v zubové převodovce na zadním kole. Výstup z převodovky na hnací kolo je tzv. odbržděný výkon. V praxi to znamená cirka to, že na sériovém stroji pokud máme výkon 4,5kw při 7000 otáčkách, tak v dobrém stavu jsme schopni na hnacím kole naměřit 3,6 - 3,8 kw což je cca 80-85% výkonu, zbylý výkon padne za obět ztrátám. Důležité je si také uvědomit, že výkon je uveden v závislosti na otáčkách, čím nižší otáčky stroje, tím nižší výkon, tedy rozjezdy, jizda do kopců a pod...
A v čem je to kouzlo ?
Převodovky CVT jsou kouzlená věc. Pokud ji umíme správně nastavit, a to tak aby reagovala rychle na odpor prostředí, zajistí nám stabilní otáčky motoru v daném výkonovém spektru a nám při žádné rychlosti a záteži nebude chybět potřebná síla. Tomuto se říká plochá výkonová křivka. U skútru nám nejde až tak o hodnotu maximálního výkonu, ale o to abychom měli výkon v celém rozsahu rychlosti. Dokonce nám umí správně nastavená převodovka i motoru ulehčit práci a dostat z něj i nějakou tu rezervu navíc. Ale o převodovkách CVT si toho napíšeme ješte mnoho a probereme jejich problematiku od A do Z....